Gymnasiet i Favrskov Kommune sætter elevernes hoveder i fokus

Foto: Favrskov Kommune.
Profilbillede
dato

I et tæt samarbejde med Favrskov Gymnasium giver folkeskolerne i Favrskov Kommune eleverne i 8. og 9. klasse en unik mulighed for at deltage i fem workshops, der udfordrer dem fagligt. Ada Søndergaard fra Hadbjerg Skole er med, og hun er begejstret.

Det er anden gang, de ni elever mødes på Favrskov Gymnasium i forløbet ’Hovedet i fokus’. Snakken går på kryds og tværs, da de er ved at pejle sig ind på løsningen af dagens første opgave: Mal små billeder med motiver, der fylder hele papiret ud. Mal et motiv, der handler om tid, et, der handler om sted, og et, der er rumligt eller perspektivisk.

Ramt noget rigtigt

Eleverne kommer fra Rønbækskolen i Hinnerup, Præstemarkskolen i Søften, Hadbjerg Skole og Skovvangskolen i Hammel. Lærerne har prikket eleverne på skulderen og opfordret dem til at ansøge om at blive en del af det toårige talenttilbud ’Hovedet i fokus’, der byder på faglige udfordringer til dygtige og engagerede elever i grundskolen.

Helle Fæster, viceskoleleder på Hadbjerg Skole, har sammen med Favrskov Gymnasium været med til at planlægge forløbet, og hun glæder sig til at evaluere på det.

"Eleverne har været på gymnasiet til to workshops, og tilbagemeldingerne fra de deltagende elever fra Hadbjerg Skole er positive. De lærer en masse nyt, og de får et indblik i, hvordan fagene hænger sammen. Samtidig møder de engagerede elever, der er nysgerrige og gerne vil være med. Så jeg er overbevist om, at vi har ramt noget rigtigt," siger Helle Fæster.

"Her bliver jeg udfordret"

To af de deltagende elever er Ada Søndergaard fra Hadbjerg Skole og Aksel Hardt fra Præstemarkskolen. De er begge stolte over, at de blev spurgt.

Ada Søndergaard:

"Jeg møder flere, der har lyst til at være med i undervisningen, og de er engagerede. Det er også anderledes end den almindelige undervisning derhjemme. De blander fagene, og det lærer vi en masse nyt af. Jeg får mere lyst til at gå her på gymnasiet, end jeg får ved brobygningen. Her deltager vi, og vi kommer også til at kende lærerne."

Hun skal på efterskole efter 9. klasse, og hun drømmer om at arbejde med noget kreativt, måske arkitekt.

Aksel Hardts drømme går mere i retning af at optage videoer, redigere og arbejde med computere. Og så er han optaget af, at han skal vælge det rigtige studievalg, da han ikke skal på efterskole.

"Jeg er glad for, at jeg får den her mulighed med ’Hovedet i fokus’, for så kan jeg også blive klogere på, hvad STX kan tilbyde, da mit valg nok står mellem STX og HTX. Her bliver jeg udfordret, og hjemme på skolen kan der for ofte godt gå lidt fjolleri i den. Og det får jeg ikke så meget ud af. Her vil folk det, og jeg bliver ikke kaldt en nørd," siger Aksel Hardt.


Foto: Favrskov Kommune 

Have endnu flere med

Ann Balling Sørensen og Emilie Kjersgaard Mortensen er lærere på Favrskov Gymnasium og varetager opgaven med at planlægge og koordinere projekter i samarbejde med grundskoler i området. I samarbejde med Helle Fæster har Ann Balling Sørensen i 2022 udviklet ’Hovedet i Fokus’, som Ann og Emilie nu samarbejder om.

Emilie Kjersgaard Mortensen glæder sig over, at der er kommet gang i et godt samarbejde med folkeskolerne i kommunen:

"Vi har en fin dialog, og vi lærer hinanden at kende, og det er til gavn for eleverne. Forhåbentlig kommer de deltagende elever til at gå her på skolen, når de er færdige med grundskolen. Så de kan fungere som et bindeled, der kan fortælle om gymnasiet til deres kammerater, og det er gode ambassadører at have. I forløbet sætter vi fokus på nogle tværfaglige tematikker og anderledes måder at tænke på, og det udfordrer helt klart eleverne på den gode måde."

Hun kunne godt tænke sig, at der var flere elever med i ’Hovedet i fokus’, for det giver mere dynamik i gruppen. Det ønske deler hun med Helle Fæster, viceskoleleder på Hadbjerg Skole:

"Det særlige her er også, at gymnasiet sætter lærerkræfter af til dette forløb, så det kunne være fint, hvis endnu flere af vores engagerede elever kunne få noget ud af det. Så jeg vil arbejde for, at vi får bredt budskabet ud om tilbuddet, så flere elever får mulighed for at være med. Forskning viser, at dygtige elever godt kan drage fordel af små lommer, hvor de får noget ekstra, og ’Hovedet i fokus’ er sådan nogle små lommer."

Kilde: Favrskov Kommune
Denne artikel er udarbejdet af 3. part. Indholdet er hverken sponsoreret eller betalt. De holdninger, der måtte fremgå, repræsenterer ikke redaktionen.